הניהול והשיווק.
שנחקר והוכח במחקרים מעשיים ותיאורטיים רבים:
רצון הלקוח.
העסקיים הקשים ביותר להבנה ולהתמודדות. שביעות-רצון לקוח היא משתנה התנהגותי "חמקמק" אשר לעיתים קרובות אינו
מתנהג באופן הצפוי.
אך ללא כל השפעה מהותית על שביעות רצונו של הלקוח. נשאלת השאלה - מדוע?
לחולל שביעות-רצון - במאמר זה אנסה לשפוך אור על שני נושאים אלה.
שביעות רצון לקוח - כיצד מעוצבת?
שביעות רצון לקוח מורכבת מאוסף של היבטי איכות שאותם הוא שופט בשלבים השונים של הקשר שלו עם החברה. לשם דוגמה,
נתבונן בחברה הנבחנת על-ידי לקוחותיה בשלושה "ממשקים": מוצר, אספקה, שירות לקוחות. בכל אחד מממשקים אלה הלקוח
בוחן את החברה בשלל "מרכיבי איכות" (אשר חלקם מפורט בדוגמה שלהלן). הלקוח משקלל את שביעות-רצונו מהמרכיבים
השונים וכך יוצר את שביעות-רצונו הכוללת מהחברה.
מתחזקי שביעות-רצון
שביעות-רצון - לא ניתן להגיע לשביעות-רצון גבוהה גם אם זמן המענה מיידי. צמצום של זמן מענה נאמר מ- 30 שניות ל- 20
שניות, סביר להניח שלא יותיר שום רושם מהותי על הלקוח. לעומת-זאת, התדרדרות לזמן מענה של 50 שניות תיפגע מאוד
בשביעות הרצון.
כלומר, מתחזקי שביעות-רצון הם היבטים אשר הלקוח תופס במידה רבה כמובנים מאליהם, הוא רגיל להם ודורש לקבלם.
מחוללי שביעות-רצון
שביעות-רצון – כיצד נמדדת?
-
בשלב ראשון מאופיינים מרכיבי שביעות הרצון כפי שהם נבחנים על ידי הלקוח בכל אחד משלבי הקשר איתו.
-
לאחר מכן, מבוצע מחקר בקרב לקוחות. במחקר מתושאל הלקוח לגבי שביעות רצונו מכל אחד מהמרכיבים שזוהו, וכן
נשאל לגבי מידת שביעות רצונו הכללית מהחברה וממוצריה. -
לאחר איסוף המידע, מבוצע ניתוח סטטיסטי של הנתונים שנאספו. באמצעות ניתוח זה ניתן לזהות את מידת ההשפעה של
כל מרכיב איכות על שביעות רצונו של הלקוח ועל התנהגותו הצרכנית, ועל-ידי כך לספק תמונה אסטרטגית כוללת לחברה.
המטרה היא לזהות עבור כל מרכיב איכות את רמתו (ציון) ואת חשיבותו היחסית ללקוח.
על ידי הצלבת שני מדדים אלה, ניתן לזהות 4 סוגים של מרכיבי שביעות-רצון:
- מרכיבים חשובים ללקוח הזוכים לציון גבוה (A) - על החברה להקפיד לשמר את הרמה הגבוהה במרכיבים אלה.
- מרכיבים חשובים ללקוח הזוכים לציון נמוך (B) - על החברה להשקיע בעדיפות ראשונה בשיפורם.
- מרכיבים בעלי חשיבות נמוכה ללקוח הזוכים לציון נמוך (C) - על החברה לשפרם בעדיפות שניה.
- מרכיבים בעלי חשיבות נמוכה ללקוח הזוכים לציון גבוה (D) - יתכן שהחברה משקיעה השקעת יתר בהם או
שגלום בהם יתרון תחרותי יחסי.
פירוט המרכיבים כפי שתואר לעיל, מאפשר למנהלים לבסס באופן מושכל ומתוכנן את מאמציהם בשיפור שביעות רצון הלקוח.
סיכום
הצלחה שיווקית לבעלי הסבלנות המסוגלים להבין לאשורה את נפשו של הלקוח. הבנה עמוקה של האופן שבו הלקוח שופט את
החברה, ושימוש בכלים מחקריים נכונים הוא הבסיס להצלחה זו.