הקם לעוזבך - השכם לשמרו!

*מאת ד"ר אמיר פלינט-גור
 
 
דרכי התמודדות עם לקוחות נוטשים 
לקוחות נוטשים העוזבים את החברה ועוברים  לספק מתחרה  קיימים  בכל חברה  וארגון הפועלים בשוק תחרותי.
 
נטיה טבעית  היא להתעלם  מלקוחות נוטשים - שכן הם  מהווים  מאין עדות לכשלון,  ולעתים  נוח  להתעלם ולא
להתמודד עם כשלונות אלה.
כפי שיוסבר בהמשך, התעלמות מלקוחות נוטשים היא טעות  שיווקית מהותית בטווח הארוך. יתרה מזאת, לעיתים
קרובות פלח הלקוחות הנוטשים עשוי להוות פוטנציאל לא רע כלל למכירה חוזרת בעתיד.
 
השאיפה השיווקית היא כמובן להפחית ככל האפשר את מספר הלקוחות הנוטשים. בכדי להצליח היטב במשימה
זו יש לבחון  כל מקרה ומקרה ולהתייחס  אליהם  כאל הזדמנויות  לימודיות  שיאפשרו  זיהוי בעיות,  
הפקת לקחים
ושיפור עתידי.

הסיבות לנטישה הינן רבות ומגוונות:

  • חוסר שביעות-רצון מהחברה, מהשירות, ממוצריה, מהמחיר או מיחס העובדים.
  • טיפול לא מוצלח בתלונות הלקוח או בכשלונות שרות.
  • קבלת הצעה קורצת מספקים אחרים.
  • חיפוש מגוון ושינוי מצד הלקוח המבקש להתנסות ברכישה אצל מתחרה.
  • נטישה טבעית הנובעת משינוי מקום מגורים של הלקוח, שינוי מדיניות וכו'.
צעד הכרחי  ראשון להתמודדות  עם נושא הנטישה  הינו הבנת  הסיבות הגורמות ללקוחות לעזוב.  הכלי המשמש
לשם כך הוא ראיון הנטישה.

ראיון נטישה

ראיון הנטישה עם הלקוחות הנוטשים  (או עם מדגם שלהם),  כאשר במהלך הראיון יתושאל הלקוח לגבי הסיבות
שהביאו אותו לנקיטת הצעד שביצע.
 
בארגונים רבים  קיים חשש  מביצוע ראיונות נטישה, הנובע, לרוב,  מהעדר רצון אמיתי לשמוע מה יש ללקוח לומר
באמת ולעמוד מול הבעיות המהותיות.
 
חשיבותו של ראיון הנטישה הינה מכרעת - המידע  אותו יספקו  הלקוחות  הנוטשים  הינו רב-ערך.  מנסיוני במספר
לא מבוטל של חברות, לקוחות נוטשים מגיבים היטב לראיונות אלה וששים לספק מידע  "עשיר"  ומגוון  על סיבות
הנטישה.  הלקוחות  הנוטשים  עשויים לספק  מידע  קונסטרוקטיבי  ומדוייק על הנסיבות  שגרמו  להם  לעזוב  
את
החברה.  באמצעות מידע  זה ניתן לאבחן במדויייק  אילו שגיאות שיווקיות ושירותיות הארגון מבצע  ש"דוחפות" את
הלקוח  לידי המתחרים.  כמו כן,  מידע  זה יאפשר לזהות  את תכונות  המתחרים הקורצות  במיוחד  ללקוחות  של
הארגון. וזהו בסיס מצויין לפיתוח תהליכי שיפור הממוקדים בגורמי הנטישה.

אפיון פרופיל נוטש

ראיון הנטישה עשוי לאפשר לארגון לאפיין פרופיל  של לקוח נוטש.  לפלח הלקוחות  הנוטשים  יש  לרוב מאפיינים
משותפים.  מאפיינים  אלה עשויים  להיות דמוגרפיים או  סוציו-אקונומיים  (למשל,  בבנק מסויים התברר  שלקוחות
צעירים נוטשים שכן הבנק נתפס כמיושן ולא מתאים לצרכיהם), או לחליפין המאפיינים עשויים להיות התנהגותיים
(כגון,  בחברת  שירותי  מחשוב  נמצא  שלקוחות נוטשים  פנו והתלוננו  למוקד השירות  של החברה  מספר פעמים
בחודש שקדם לנטישה).
 
התועלת הרבה  שבאפיון  פרופיל נוטש  היא  כמובן  ביכולת  לזהות לאחר מכן,  מבעוד מועד,  לקוחות המועמדים
לנטישה ולנסות למנוע מראש את נטישתם.

השבת הנוטשים

לקוחות נוטשים מהווים לעיתים קרובות פוטנציאל להשבה או למכירה חוזרת.  הסיבות להשבה עתידית של הלקוח
עשויות להיות רבות:
ללקוח  נותר  רגש  נאמנות לחברה,  הצעת המתחרה התבררה כמאכזבת,  החברה מצאה  פתרון  לבעיה  שגרמה
ללקוח לעזוב (כגון: הוספת מוצר, פתיחת סניף חדש, הארכת שעות קבלת קהל וכו').
 
בכדי לבצע השבה של לקוחות נוטשים יש לנקוט בפעולות הבאות:
  • תיעוד סיבת הנטישה - הסיבות  אשר גרמו  ללקוח  לעזוב,  ואשר  אותרו  בראיון  הנטישה,  חייבות  להיות 
    מתועדות  בקובץ ממוחשב  או לפחות  ברשימה ידנית  בכדי  לאפשר  בעתיד נסיון חזרה  אל הלקוח.  המידע
     
    הנ"ל מהווה "תחמושת" עתידית מעולה שכן רצונותיו והעדפותיו של הלקוח ידועים.
  • שמירת על קשר עם הלקוח - צעד  חשוב  בהשבת  הלקוח  הינו  שמירה  על קשר  עימו,  גם  לאחר שהוא
    החליט לעזוב ולעבור למתחרה. כלומר, מומלץ להמשיך ולדוור ללקוח חומר ומידע על הארגון, ולעדכן אותו
    בההתפתחויות ובשינויים שחלו בו. 
    בעצם המשך הקשר עם הלקוח יש משום איתות ברור שהארגון עדיין מעוניין בו ולא רואה בניתוק הקשר סוף
    פסוק.
  • מכירה חוזרת - לאחר תקופה  אשר עשויה להימשך בין מספר  שבועות  עד מספר חודשים,  רצוי  לחזור אל
    הלקוח ולבצע מכירה חוזרת מולו.  מכירה  זו תתבסס  על הפתרונות החדשים  שניתן להציע ללקוח בהתאם
    לסיבות שגרמו לעזיבתו. תשובה שלילית בשלב זה אסור שתרפה ידיים ויש להמשיך להפעיל מול הלקוח את
    השלבים שתוארו לעיל.
     
המסקנה העיקרית היא  שגם מלקוח  נוטש מומלץ להיפרד יפה - זה כדי הן  לשם הפקת  לקחים והן  משום שלקוח
עוזב יכול להיות הלקוח החוזר מחר.